03
sty
2017

Jak kontrolować swoją dietę?

Jak trzymać rękę na pulsie i mieć pewność, że nasza dieta dokładnie odpowiada potrzebom organizmu?

1. Po pierwsze kontrola wagi. Warto przynajmniej raz na 2-3 miesiące się zważyć. Zdrowa osoba powinna mieć w miarę stałą masę ciała. Nadmierne przybieranie lub tracenie kilogramów (kiedy nie możemy znaleźć żadnej konkretnej przyczyny jak stres, wakacje all inclusive, czy dieta) powinno być sygnałem, że coś jest nie tak. 

2. Kontrola własnego samopoczucia. Długotrwale zmęczenie, ospałość, wypadanie włosów, czy problemy z koncentracją mogą sygnalizować niedobory pokarmowe. Sam suplement żelaza niekoniecznie rozwiąże takie problemy.

3. Badania laboratoryjne. Kiedy występują wahania wagi, zaburzenia samopoczucia lub podejrzewamy, że jesteśmy narażeni na niedobory (np. przy przejściu na dietę roślinną bez regularnej suplementacji wit B12 i wit D) warto zrobić oznaczenia kontrolne. Moim zdaniem warto wykonać poniższe:

  • morfologia
  • żelazo we krwi
  • glukoza na czczo
  • profil lipidowy (cholesterol całkowity, cholesterol HDL i LDL, trójglicerydy)
  • witamina D (25-OH-D3)
  • witamina B12 i poziom homocysteiny

Są to oczywiście ogólne wskazówki i w przypadku pojawienia się niepokojących objawów najlepiej zgłosić się do lekarza lub dietetyka.

Jak kontrolować swoją dietę?