03
sty
2017

Suplementacja witaminą D

Bardzo ważna informacja.

Szacuje się, że w Polsce prawie 90% osób cierpi na niedobór witaminy D. To, że nie odczuwamy na co dzień skutków niedostatecznej ilości tej witaminy w naszym organizmie, wcale nie powoduje, że nie musimy jej uzupełniać.

Niedobór witaminy D drąży nasze zdrowie powoli, ale skutecznie. Przewlekły niedobór może spowodować w przyszłości szybszą i gwałtowniejszą osteoporozę, zwiększa ryzyko infekcji, rozwoju nowotworów złośliwych i prawdopodobnie nasila przebieg chorób autoimmunologicznych.

CZY KAŻDY MUSI SUPLEMENTOWAĆ?

A zjadasz ok. 200g łososia codziennie? Chodzisz dzień w dzień do solarium?
Jeśli na oba pytania odpowiadasz: NIE, to tak- powinieneś/powinnaś codziennie suplementować witaminę D. 

JAK SUPLEMENTOWAĆ?

W okresie letnim witamina D jest produkowana z cholesterolu w naszej podskórnej tkance tłuszczowej w towarzystwie promieni UV. Wystarczy 30 minut dziennie mieć odsłonięte ramiona i nogi od kolan w dół, żeby organizm wyprodukował odpowiednią ilość witaminy D. 

Za to jesienią i zimną każdy z nas powinien dostarczać witaminę D w postaci suplementu lub leku. Zdrowe, dorosłe osoby, które mają umiarkowaną aktywność fizyczną powinny zażywać 800-2000 jednostek witaminy D/ dobę. Dawka ta podnosi się wraz z wiekiem, aktywnością fizyczną i przy występującej otyłości. 

PODSUMOWUJĄC

Jeśli ktoś w Waszej rodzinie nie suplementuje jeszcze witaminy D, uświadomcie, jak bardzo jest to ważne. Zwłaszcza osobom starszym, które najszybciej mogą odczuwać skutki osteoporozy!

Na podstawie:

Practical guidelines for the supplementation of vitamin D and the treatment of deficits in Central Europe — recommended vitamin D intakes in the general population and groups at risk of vitamin D deficiency, Endokrynologia Polska 2013

Suplementacja witaminą D